Tokyo Tunnelbane karta
Karta över tunnelbana i Tokyo.

Hur åker man tåg och tunnelbana i Tokyo?

Att ta sig runt till olika platser i Tokyo går oftast smidigast med tunnelbana eller tåg. Det finns många tåg och tunnelbaneoperatörer i Tokyo, men för att bryta ned det något så finns det tre stora, Japan Railway (Tåg), Metro (t-bana) och Toei (t-bana). Utöver dessa tre så finns det ytterligare åtta, något mindre, operatörer. 

Om man ska få en liten överblick så kan man säga att JR tåg, framförallt med Yamanote-linjen, tar dig runt till många stadens stora stadsdelar. JR tågen tar dig också ut från Tokyo. Men i hjärtat av Tokyo är det tunnelbanenätet som binder ihop staden.

Tåg – Japan Railway

I folkmun kallat JR, operera 19 olika tåglinjer i Tokyo, inte Shinkansen inräknat. JR driver den tåglinje som kallas Yamanote linjen, vilket är Tokyos loop linje runt om i Staden. Detta är hjärtat av all transport i Tokyo. Linjen binder samman alla större stadsdelar och stationer med varandra. Utifrån dessa strömmar andra tåglinjer som tar människor till och från förorterna. Som turist så kommer du troligtvis resa väldigt mycket med Yamanote-linjen.

Tunnelbana – Metro och Toei

Här finns det två stora operatörer som är ganska tätt sammankopplade vilket gör att man sällan upplever att det är någon skillnad mellan dom. Köper man enskilda biljetter så behöver man dock en transfer-biljett för att korsa emellan de olika operatörerna. Använder man ett resekort som Pasmo eller Suica så går det smidigt att ta sig mellan de olika operatörerna.

Övriga linjer

Som turist så kommer man mest troligtvis att använda sig av JR och Metro/Toei. I vissa fall så kommer man använda sig av andra linjen, t.ex till och från flygplatserna Narita och Haneda.

Ska man ta sig till en del orter utanför Tokyo så kan man stöta på en del av dessa linjer. Ska man åka till Shimokitazawa så måste man ta antigen Inokashira-linjen från Shibuya eller Odakyu-linjen från Shinjuku. Likaså om man vill göra lite längre utflykter från Tokyo, som t.ex Nikko i norr eller Kamakura i söder, så måste man se över vilken linje det är som gäller.

Tåglinjer till och från populära resmål runt Tokyo

Tåg till Nikko

Det snabbaste sättet att ta sig till Nikko från Tokyo är att via Ueno station. Därifrån ta Tohoku-Hokkaido Shinkansen till Utsunomiya och sedan byta till Nikko-linjen för att ta dig till Nikko. Just den här resvägen är att rekommendera om du har ett JR Rail Pass eftersom den endast använder sig av JR linjer.

Utöver ovan finns det alternativa rutter som tar lite längre tid men som är billigare. Se länken nedan för reseförslag.

Från Ueno till Nikko (Rekommenderat med JR pass): https://goo.gl/maps/KVw4LPmRhLenipXy7

Tåg till Kamakura

Till Kamakura söder om Tokyo är det en relativt kort resa. Det smidigaste sättet att ta sig dit från västra sidan av Yamanote-loopen (Ikebukuro, Shinjuku) är med Shonan-Shinjuku linjen. Titta efter tåg som har slutstation Zushi, denna tar dig direkt till Kamakura utan byten. Övriga tåg på Shonan-Shinjuku linjen kräver ett byte. Kostar 940 yen och tar ungefär 1 timma och 15 minuter.

Från Ikebukuro till Kamakura:
https://goo.gl/maps/ExPrySXgGdS6jbAz5

Från östra sidan Yamanote-loopen så tar man smidigast Ueno-Tokyo linjen. Det krävs ett byte i ‘Ofuna’ för att ta sig hela vägen fram. Kostar 940 yen och tar ungefär 1 timma.

Från Ueno till Kamakura:
https://goo.gl/maps/GEfPQrsaPBWa98xN6

Åka Tåg till Chichibu

Smidigaste sättet att ta sig till Chichibu är från Ikebukuro med Seibu Ikebukuro Limited Express. Tåget går direkt till Chichibu, tar 1 timma och 25 minuter och kostar 1500 yen. Därtill finns alternativ från Ikebukuro där man måste göra ett byte i Hanno, lite billigare men tar lite längre tid.

Har man JR pass så kan man åka med Hokuriku Shinkansen till Kumagaya station för att sedan byta till Chichibu main line för att sedan åka till Ohanabatake station i Chichibu. Med ett JR pass så klarar du dig till Kumagaya men på Chichibu main line måste man betala.

Från Ikebukuro till Chichibu
https://goo.gl/maps/LufLNd5karehkvor9

Från Tokyo, Ueno till Chichibu (via Kumagaya), JR-pass vänligt
https://goo.gl/maps/gXq776CGU2qFK7656

Ta tåget till Mt. Fuji (Kawaguchi-ko, Fujigoko)

Berget Fuji är ganska stort, men ett utmärkt avstamp i området är att bege sig till Kawaguchi-ko som ligger nära foten av Mt. Fuji. Det smidigaste och snabbaste sättet är egentligen buss men det går att ta sig hit med tåg också. Ta Chuo Linjen (Limited express) från Shinjuku och byt i Otsuki. Från Otsuki tar man Fujikyuko till Kawaguchiko.

Från Shinjuku till Kawaguchiko (Mt. Fuji)
https://goo.gl/maps/BzYGQQMo1zRqi3y38

Till och från flygplatsen

Narita

Det finns ett antal olika alternativ för att ta sig till och från Narita flygplatsen. Det snabbaste är med Keisei skyliner vilket tar c:a 40 minuter in till Ueno station i Tokyo. Det finns en hel del olika alternativ att välja på.

Lär mer i denna artikel om alla olika alternativ.

Haneda

Tidigare var Haneda flygplatsen främst inriktar mot inrikesflyg, men fler och fler internationella flyg går nu hit. Haneda ligger inne i Tokyobukten vilket gör att det tar mycket mindre tid att ta sig in till Tokyo jämfört med Narita som ligger ungefär 60 km utanför centrala Tokyo. 

Bra att tänka på om man ska åka tåg i Tokyo

Om man ska åka lite längre med en tåglinje så är det bra att veta att av samma linje finns olika varianter. Skillnaden är hur många stationer tåget stannar vid på väg mot slutdestinationen. 

Vanliga varianter är:

  • Local – kallas futsū (普通), detta tåg stannar på alla stationer.
  • Rapid – kallas kaisoku (快速), detta tåg hoppar över några stationer på linjen.
  • Express – kallas kyūkō (急行), stannar på färre stationer än rapid.
  • Limited express – kallas tokkyū (特急), stannar bara vid större stationer.

Generellt sett är det samma pris på biljetten för Local, Rapid och Express. Vi Limited express kan det tillkomma extra kostnader.

Ofta finns det bra kartor för att se vad det är som gäller, vilket typ av tåg som stannar vid de olika stationerna. På perrongen när tåg ankommer så står det oftast vilken typ av tåg det är som kommer.

Karta över Odakyu linjen
Här ser man var alla olika sorters tåg stannar.

Biljetter och kort

Något som är gemensamt för både JR och Metro är att utanför spärrarna så finns det automater där man kan skaffa biljetter för resan man ska göra. Biljettkostnaden är beroende av hur långt man vill åka. Vid automaterna finns det både kartor med utplacerade priser och listor över stationer med pris för resan dit. Tack vara kort som Suica och Pasmo så går det relativt sömlöst att resa med vilken operatör som helst.

Du betalar för hur långt du åker

I Tokyo betalar man för hur långt man åker, dvs vad kostar det att ta sig från den station du befinner dig på nu till den du vill åka. Detta gäller både tunnelbana och tåg. På många stationer är det ganska enkelt, det finns bara en station att välja på, bara hålla koll på vilken riktning man ska åka. Vid lite större stationer så möts både tåg och tunnelbana och kanske olika aktörer. Då kan det vara lite lurigare att lista ut kostnader och vart man ska köpa sin biljett.

Enkelbiljetter

När man listat ut kostnaden för vart du vill åka så får man i automaterna köpa sin biljett. Biljetterna har ett stigande värde, dvs kostnaden börjar på 150 yen, nästa är 180, 210, 240 osv. När man betalat så får man ut sin biljett. Har man köpt biljett med för lågt värde är det inget problem, se nedan om biljett justerings maskiner.

Japanska tåg biljetter
Tåg biljetter, Tagen av @sanarara

Japan Rail Pass

Ett Japan Rail Pass kan vara en bra investering om man kommer till Japan och planerar att resa runt en del i landet. Man köper ett JR pass på antingen 7, 14, eller 21 dagars giltighetstid. Man kan sedan även välja antingen Standard eller Green Car. Det senare alternativet är dyrare men då får man åka i finare vagnar med större och bekvämare stolar. Kortet gäller inte på dom två snabbaste shinkansen varianterna (Nozomi och Mizuho), utan man får hålla sig till Hikari. Hikari stannar på några fler stopp på vägen till Kyoto/Osaka och tar där men något längre tid men rör sig inte om så lång tid. Åker man Nozomi eller Mizuho så måste man betala fullpris trots att man innehar ett rail pass.

Pasmo och Suica

Det absolut smidigaste sättet att ta sig runt med tåg och tunnelbana i Tokyo är med ett smart resekort, de vanligaste som finns i Tokyo är PASMO eller Suica. Korten går att skaffa i biljettautomater på stationerna eller i någon av de bemannade biljett-kioskerna. När man skaffar kortet första gången måste man betala en pant på 500 yen, panten får man tillbaka om man lämnar tillbaka kortet. Kortet laddar man med pengar som man sedan använder för att betala resan. 

Bild på PASMO kort.
Använd PASMO för att ta dig runt smidigt i Tokyo.

Väldigt smidigt då man inte behöver tänka på exakt vad man måste betala för resan. Man skannar kortet när man går in och när man går ut och rätt summa dras automatiskt. När man skannar kortet så ser man på en liten display på själva spärren hur mycket som dragits från kortet för resan och hur mycket som finns kvar. 

En bonus är att man kan betala med kortet vid varuautomater och i vissa närbutiker.

Använder man Pasmo and Suica så får man dessutom en liten (väldigt liten) rabatt på varje resa på någonstans mellan 1-10 yen, beroende lite på hur långt och vilken väg man åker. Plus att man automatiskt alltid kommer betala rätt summa hur man än gör. Slipper att göra missen att köpa för dyr biljett.

Här kan du läsa lite mer om Pasmo och Suice.

Här är en utmärkt video som förklarar hur man använder kortet smidigt.

Pasmo och Suica för turister

Både Pasmo och Suica har tagit fram varianter av sina kort anpassade för turister. Kortet i sig fungerar exakt likadant som ett vanligt Pasmo/Suica men det går endast att använda i 28 dagar och man har slopat pant-avgiften på 500 yen. 

Biljettjustering – fare adjustment

Om man kommer på att man har köpt en biljett med ett för lågt värde, d.v.s du kommer inte komma ut genom spärren. Inga problem, då finns det ett par gula maskiner som kan hjälpa dig. Man stoppar helt enkel in sin biljett och sedan berättar automaten med hur mycket du måste komplettera för att få komma ut just på den stationen du är nu. Mata i det som saknas så får du en ny biljett som du kan använda i spärren.

Detta fungerar också om man har för lite pengar på sitt resekort. Mata in kortet och så kan du på det viset fylla på med summan som saknas.

Specialbiljetter

Det finns en del specialbiljetter,fokuserade mest på turister som reser mycket runt om i Tokyo. 

Tokyo Free Kippu, eller Tokyo Combination Ticket (JR, Metro & Toei)

Om man vet att man ska åka väldigt mycket under en dag kan denna biljett vara ett bra inköp. Smidigt är att biljetten fungerar på både tåg och tunnelbana. Biljetten gäller på följande linjer:

  • Alla JR East tåg
  • Tokyo Metro och Toei tunnelbana linjer
  • Nippori-Tonari linjen
  • Toden-Arakawa spårvagn
  • Toei buss system (förutom nattbussar och bussar där man måste reservera sittplatser).

En endagars-biljetten kostar 1600 yen för vuxna och 800 yen för barn. Innan köp kan det vara bra att utvärdera om man verkligen kommer utnyttja biljetten, ofta kommer man inte åka så mycket på en dag.

Tokyo Metro 24-Hour Ticket (Metro)

En endagsbiljett som gäller på alla Metro tunnelbanelinjer i Tokyo. Kostar 600 yen för vuxna och 300 yen för barn. Biljettet är prisvärd, det behövs inte så många resor på tunnelbanan för att komma upp i den summan om man skulle betala för enskilda biljetter.

Denna biljett gäller inte på Toei linjerna så det måste man ha lite koll på. Metro linjerna är följande: Ginza, Marunouchi, Hibiya, Tozai, Chiyoda, Yurakucho, Hanzomon, Namboku och Fukutoshin.

Common One-day Metro and Toei Subway (Metro & Toei)

Biljetten liknar Tokyo Metro 24-hour ticket ovan men med tillägget att den fungerar på både Metro och Toei linjerna. Kostar 900 yen för vuxna 450 för barn.

Tokunai Pass (JR)

Denna biljett gäller på JRs linjer i Tokyo. Biljetten kostar 760 yen för vuxna och 380 yen för barn. Vet man att man kommer gör en hel del stopp på Yamanote linjen eller någon annan JR linje så kan denna biljett vara värt det.

Tips för att navigera bland tåg och tunnelbanelinjer

Alla linjer har en bokstav eller bokstavskombination och en färg som symboliserar just den linjen och alla stationer har ett nummer. JR tågen i Tokyo har en färgad kvadratisk ram och tunnelbanan, metro och toei, har en färgad cirkel. Till exempel Yamanote har “JY” som bokstäver infångade i en ljusgrön kvadrat, och stationen Akihabara har siffrorna “03”, dvs “JY 03”. Utöver det så har stora hubbar på Yamanote Linjen har ytterligare en kvadrat med tre bokstäver för just den stationen, t.ex Akihabara har AKB.

Vad är detta bra för? Det kan underlätta att veta exakt var man ska åka någonstans, tex den röda tunnelbanelinjen till station 16, där ska vi gå av. Istället för att skriva ut hela namnet på linjen används det också ofta som korthand på stationer där man kan byta mellan många linjer. Då kan det vara enklare att veta att man ska byta till den lika “H” linjen på en viss station. Då är det enklare att see vart man ska gå på stationen.

Appar som hjälper dig navigera i Tokyo

Här kan man dela upp apparna i två, dom som fungerar offline och dom som man behöver internet för att de ska fungera. Det är ett bra tips att boka bärbart wifi och ha med det på resa, exempel på en sån leveratör hittar du här.

Google Maps

Google maps är bra på att visa förslag på resor mellan stationer, sökfunktionen för att hitta stationerna fungerar smidigt på engelska. Man kan även se vad det kostar med ett resekort

Tokyo Metro

Denna app hjälper dig navigera på alla tunnelbanelinjer i Tokyo. Den exkluderar dock alla JR tåglinjerna, på gott och ont. En enkel resa som t.ex. Ikebukuro till Takadanobaba är en resa på 3 minuter med Yamanote Linjen, åker man endast med tunnelbana tar det 25 minuter. Appen passar bra om du har ett endagars metro kort, eftersom man då automatiskt är begränsad till de linjer man kan åka med. Men köper man biljetter per resa eller använder Pasmo-kort så blir det mindre praktiskt. Appen fungerar offline.

Tokyo Metro Subway Map and Route Planner

Denna app inkluderar Yamanote linjen i planeringen. Så planerar man att resa i Tokyo med både JR linjer och tunnelbanelinjer så passar denna app bäst. Appen fungerar offline och har både ett sök interface och en karta. I kart-läget så kan man bara kan klicka på start stationen och sedan måste man söka på slutstationen. Appen kan vara något begränsad när det gäller att visa alternativa resor.

Kategorier: Tips och Råd

0 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.