Japanska arkadhallar är i allra högsta grad en levande scen. Japan verkar vara en av de få länder där spelhallen ännu inte har dött. För dom Japanska spelhallarna är det snarare tvärtom.

En av anledningarna till att arkader har klarat sig så bra i Japan har mycket att göra med hur man bor och hur hus är byggda. I Japan bor människor nära varandra, väggarna är tunna,  det är trångt både mellan rum och hus. Så man går till en arkad för att spela tv-spel där du inte behöver oroa dig för att störa grannarna.

De flesta Japanska arkadhallar har något för alla, vilket gör att den har bred attraktionskraft. Det finns de familjevänliga delarna på de nedre våningarna, högre upp i arkadhallen blir spelen mer och mer nischade och mer riktad mot inbitna spelare. I Tokyo hittar du en arkadhallar i varje stor stadsdel. 

Japanska arkadhallar är inte pachinko

Det bör noteras att en japanska arkad är inte samma sak som pachinko. Pachinko är ett spel där man rullar kulor på en bana där man försöker influera hur kulorna rullar med två rattar. I en pachinko-hall finns bara pachinko spel, inga andra spel, i en arkad finns en myriad av spel.

Den japanska spelhallen i historiskt perspektiv

Historien om den japanska arkaden, var och hur började den? Den moderna arkaden har sina rötter i dom mini nöjesparker som fanns på taken på en del stora varuhus i Japan. På 50-60-talet fanns det gott om dessa platser. Några av dessa finns fortfarande kvar idag.

På dessa tak-nöjesparker hade man pariserhjul, små tågbanor, gungor och andra saker att ha kul med. Under den här tidsepoken ser man också några av de stora namnen inom, vad som skulle senare bli tv-spel industrin, etableras. Namco, som då fortfarande kallades “Nakamura Manufacturing Company”, byggde enkla åkattraktioner för dessa tak-nöjesparker.

På nöjesparker ser man den första formen av vad vi nu kan känna igen som arkad kabinettet. Dessa var de första analoga versionen av vad som senare skulle bli digitala arkadspelen. Dessa var spel där man fysiskt integrerad med föremål som var framför dig, tex ett bilspel där du var tvungen att med ett ratt flytta en bil till vänster och höger för att hålla den på vägen, där vägen var fanns på en rulle som snurrade under bilen.

Taito och space invaders

Under 50-talet var Taito ett import-export företag som bland annat exporterade flipperspel till USA. Taito såg att flipperspelen gjorde bra ifrån sig i Amerika och tyckte att det skulle vara en bra idé att prova dessa spel på den japanska marknaden, det var en succé. Taito började sedan även ta fram spel på egen hand. Detta skulle ha en stor inverkan på tv-spel och arkader i framtiden. Taito skapade Space Invaders 1978.

Spelet blev så populärt att (om man ska tro legenden) det uppstod en brist på 100 yen mynt i Japan (den här myten har ingen riktig logisk förklaring, men ändå). Förfrågan på spelet gjorde att det skapades s.k. “invader-house“, lokaler där du bara kunde spela Space Invaders.

Utvecklaren, Taito, sålde mer än 100 000 maskiner i Japan 1978. Efter Space Invaders kom det en rad kloner, Pac-Man, Galaxian, Donkey-Kong och många fler. Detta var eran av klassiska arkadspel, 1981 var det en industri värd 8 miljarder dollar. Under 80-talet såg man i USA hur “arkaden boomen” sakta började avta medans Japan klarade sig bättre under samma tidsperiod.

Shoot-em up

Under 80-talet fanns det många spel som byggde på Space Invaders, och dess grundläggande princip, och genren skjutspel (shooting games) eller “shoot em ups” (shmups) skapades. Reglerna från Space Invaders förblir desamma, skjut fienden, undvik att bli skjuten av fienden. Shoot em up’s nådde sin topp i slutet av 80-talet och början av 90-talet, men det dog aldrig riktigt.

Det finns fortfarande många spelare i Japan som älskar dessa typer av spel. Massor av arkader håller många av dessa klassisk spel tillgängliga för sina kunder och nya spel i genren utvecklas än idag.

Fighting spel

Nästa stora kliv bland arkadspel togs av Street Fighter 2, fightingspelet. Spelet introducerade flera spelbara karaktärer och möjligheten att spela mot andra spelare. När man innan bara spelade mot datorn och förbättrade sig genom att slå sina egna rekord, kunde man nu spela mot en annan person och försöka slå denna.

Efter dessa började många variationer av spel dyka upp, de första riktiga 3D-spelen, racing spel, dans och rytm spel.

Olika typer av japanska spelhallar

Man skulle kunna kategorisera de olika arkadhallar i fyra typerna:

Den familjevänliga versionen

Den typiska och mest vanliga japanska arkadhallen. Majoriteten av arkaderna faller i denna kategori. Här hittar man de stora namnen Taito, Sega, Namco och andra. I städerna spänner dessa arkader oftast flera våningar. Som nämns både ovan och nedan så finns i dessa familjevänliga versioner även en lite mer obskyr del destå längre upp man kommer i arkadhallen.

Arkaden som nöjespark

Sedan finns det en sorts arkad som är mer ett nöjespark än en ren arkadhall. En av de större i Tokyo är Joypolis, på Odaiba. Här finns traditionella arkadspel, bilspel och skjutspel, men det har också många större “digitala” attraktioner, där man sitter i en stol framför en stor skärm som tar en med på olika äventyr där stolen guppar, svängar, lutar och skruvas för maximal upplevelse.

Läs mer om Joypolis här.

Hardcore arkadhall

Där har du de riktigt intensiva sid-rullande, shoot-em up och fighting spelen. Som en vanlig turist som bara vill uppleva en japansk arkad, kan det kanske detta inte är den bästa upplavelsen, och dom är inte så lätt att hitta. På dessa ställen finns det möjlighet att betala per timme att spela.

VR arkadhallar

Den senaste trenden inom digital underhållning är VR (virtual reality) och AR (augmented reality). VR attraktioner börjar dyka upp runt om i Japan och Tokyo. En del är helt renodlade VR underhållning medans andra mer traditionella arkadhallar, börjar så sakta komplettera med mer VR.

De olika våningarna i japanska arkadhallar

Det finns olika sätt att kategorisera spelen i en japansk arkadhall. Om du tittar på en typisk arkad (det vi ovan kallar familjevänlig arkadhall) i en japansk stad kan du dela in spelen beroende på vilket våning i arkaden du hittar dom.

Tumregeln här är att de lägre våningarna i allmänhet är lättare, enklare och mer familjevänliga. Desto högre upp man kommer desto mer komplext och svårt blir det för den oinitierade. 

Nedre våningarna finns där för att dra i folkmassor med lättillgängliga spel. Du går sedan uppåt för att komma till hjärtat av arkaden och de riktigt nischad spelen där du behöver lägga en ansenlig mängd tid och 100-yen mynt för att riktigt komma in i.

Man kan också dela upp de olika spelen i kategorier, varav några är helt unika för Japan. Låt oss göra en kombination av båda. Om vi börjar på bottenvåningen i en typisk arkad och arbetar oss uppåt.

Den nedre våningarna en japansk arkadhall

Här är det vanligt med två “spel”, UFO-catchers och PuriKura.

UFO catchers eller klo-fångar spel

Detta är en typ av spel där man med en mekaniskt styrd klo försöker greppa tag i saker. Hur man styr den mekaniska klon finns det ett par olika variationer på, men slutmålet är att hämta ett pris inuti en stor glaslåda med en stor klo. Priserna kan vara allt från mjukisdjur till tv-spel. 

DSC03226

PuriKura

Är egentligen inte ett arkadspel alls, det är en slags fotobås där du kan ta bilder med dina vänner. Med en skärm i båset ändrar man sedan bilderna och lägger till dekorationer mm. Maskinen skriver sedan bilderna som klistermärken.

Termen kommer från det engelska ordet “print club” som är översatt (プリント倶楽部) och förkortas till “purikura”. Dom finns ofta på bottenvåningen i de olika arkaderna, tillsammans med ufo-fångarna, mycket populära hos gymnasieflickor.

Medaljspel (fritt översatt från “medallion games“)

Det här är den typ av spel där du måste rulla mynt eller tokens i rätt läge för att få saker att trycka på andra saker så att de faller ner i rännan och ut till dig så man kan plocka upp vinsterna, vilket kan vara lite allt möjligt.

Nästa våningar i arkadhallen

Rytm och musikspel

Denna typen av spel är väldigt populära och utgör en ganska stor del av arkadhallen. Det är spel där du måste tajma en fysisk rörelse (slå på trumma, spela en gitarr, spela piano ) med musik rytm. Det finns trumspel, gitarrspel, pianospel, DJ-spel och ännu mer abstrakta rytmspel. Tänk Guitar Hero i många olika varianter.

Skjutspel – Shooting games

Inte den gamla skolans sidscrollande skjuta spel, utan det slag där du håller en plastpistol av något slag och försöker stoppa horder av zombier som kommer mot dig. “House of the dead” är en klassiker i genren.

Simulerings spel – Simulation games

I den här kategorin kan du klumpa ihop en massa spel. Här hittar du bil och motorcykel spel. Man kan också manövrera en Gundam (en jätterobot från den populär manga/anime-serien Gundam), i spelet går man in i en cockpit med skärmar runt dig, en riktigt uppslukande upplevelse.

Översta våningen i arkaden:

Klassiska arkadspel

Här finner man gamla klassiker, sidscrollande skjutarspel och fightingspel. Om du är intresserad av klassiska arkadespel är det här platsen för dig. Även om du inte är en hardcore-spelare, är det intressant att titta på folket som spelar. Tyvärr är det ganska ofta rökigt här, är fortfarande tillåtet att röka inne i Japan på många ställen.

Mynt-rullar spel(?)

En form av spel där man växlar mynt mot medaljonger som man sedan i spelet försöker rulla genomen en bana, med målet att försöka få medaljongen att trycka ut mer medaljonger. Man kan inte växla tillbaka dessa till pengar men man kan byta ut dom mot vinster. Inte riktigt samma sak (men nästan) som den familjevänliga versionen ovan. Medans den ovan är riktad som familjer, med vinster som godis och leksaker, är denna mer riktad mot vuxna.

Virtuell vadslagning

Det här är lite svårt att förstå, åtminstone för mig. Detta är virtuell hästkapplöpning. Människor sitter i stolar, alla vända mot samma skärm och satsar på vilken virtuell häst som ska vinna. Spännande för vissa antar jag.

Strategispel

Något som blivit väldigt populärt är strategispel. Här har du ett fysiskt element i form av en uppsättning kort som utgör din armé. Korten har någon form av chip eller QR kod som gör att spelet kan avgöra vart korten är placerade på spelbordet. När man flyttar runt korten på spelbordet flyttas karaktärer eller arméer runt i spelet.

Vart finns det japansk arkadhallar?

Man hitta arkader på många olika ställen, och de ser alla annorlunda ut. Om du befinner dig i storstäderna sträcker de sig över flera våningar, om du hittar dem på landsbygden kommer de i större enplanshus, det beror verkligen på var du är. Som på en av bilderna, en arkad i ett garage, någonstans i Shinjuku, Tokyo, för länge sedan.

Om man vill ha några säkra kort så finns ett antal stora kedjor, Taito, Sega, Adores för att nämna några som du kan lita på. Dessa kedjor faller ofta i kategorin familjevänliga.

Använd den här länken för att komma till en karta med flera arkader runt de stora stadsdelarna i Tokyo.

Japanska spelhallar - Sega i Akihabara, en klassisk japansk arkad.

0 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.